Ωράριο Λειτουργίας

Διαβητικό Πόδι: Αιτίες, Συμπτώματα και Αποτελεσματική Αντιμετώπιση

από | Σεπ 13, 2023 | 0 Σχόλια

Διαβητικό Πόδι

Το Διαβητικό Πόδι αποτελεί μια επιπλοκή του σακχαρώδη διαβήτη με σοβαρές επιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένου του ακρωτηριασμού. Γι’ αυτό και η άμεση διάγνωση και διαχείριση της ασθένειας είναι εξαιρετικά σημαντική. Σ’ αυτό το άρθρο, θα μάθετε όσα πρέπει να γνωρίζετε για το διαβητικό πόδι. Στο Ποδολογικό Κέντρο Βύρωνα – Βασιλική Μ. Σαλίαϊ αναλαμβάνουμε τη διαχείριση της πάθησης για την καλύτερη αντιμετώπισή της.

Τι Είναι το Διαβητικό Πόδι;

Το διαβητικό πόδι αποτελεί μια πάθηση που σχετίζεται άμεσα με τον σακχαρώδη διαβήτη και εμφανίζεται εξαιτίας νευροπάθειας ή αγγειοπάθειας. Σε μερικές περιπτώσεις εμφανίζεται ως απλές δερματικές αλλοιώσεις, ενώ σε άλλες έχει σοβαρές επιπλοκές. Πιο συγκεκριμένα, ο διαβήτης επηρεάζει την αρτηριακή αιμάτωση, πράγμα που αυξάνει την πιθανότητα φλεγμονής και την εμφάνιση γάγγραινας. Μάλιστα, το διαβητικό πόδι αποτελεί μια απ’ τις κύριες αιτίες για τις οποίες νοσηλεύονται οι διαβητικοί ασθενείς. Ωστόσο, με τη σωστή πρόληψη, η διαχείριση και η αντιμετώπιση αυτής της ασθένειας είναι δυνατή.

Πως Προκαλείται το Διαβητικό Πόδι;

Εφόσον το διαβητικό πόδι μπορεί να οφείλεται σε αγγειοπάθεια ή νευροπάθεια, μπορεί να προκληθεί με διάφορους τρόπους. Αρχικά, ο σακχαρώδης διαβήτης μπορεί να οδηγήσει σε στένωση των αρτηριών, εξαιτίας της αρτηριοσκληρωτικής πλάκας. Μ’ αυτό τον τρόπο, υπάρχει η πιθανότητα της πλήρης θρόμβωσης της αρτηρίας, με αποτέλεσμα την ελλιπή αιμάτωση του ποδιού. Στην περίπτωση της περιφερικής διαβητικής νευροπάθειας, ο ασθενής αντιμετωπίζει ακόμα έναν κίνδυνο. Σ’ αυτή την περίπτωση, ο διαβήτης έχει επιπτώσεις στα νεύρα των κάτω άκρων, με αποτέλεσμα τη μείωση της αίσθησης του πόνου. Έτσι, οι ασθενείς είναι ευάλωτοι σε διάφορους τραυματισμούς που δεν επουλώνονται εύκολα. Τέτοιοι ασθενείς μπορεί ν’ αντιμετωπίζουν χρόνια έλκη, τα οποία αυξάνουν τις πιθανότητες εμφάνισης του διαβητικού ποδιού.

Ποια Είναι τα Συμπτώματα;

Όπως αντιλαμβάνεστε, το διαβητικό πόδι μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις αφού ενδέχεται να οδηγήσει σε ακρωτηριασμό του κάτω άκρου. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό ο κάθε ασθενής να είναι σε θέση ν’ αναγνωρίσει τα πρώτα συμπτώματα ώστε να λάβει την κατάλληλη θεραπεία το ταχύτερο δυνατό. Έτσι, τα βασικότερα συμπτώματα του διαβητικού ποδιού είναι τα εξής:

• Δερματικοί κάλοι και φουσκάλες,
  • Έλκη και πληγές,
  • Στιλπνό και λείο δέρμα,
  • Έντονη ξηρότητα δέρματος,
  • Πρησμένο πόδι,
  • Μελανιασμένο ή αποχρωματισμένο πόδι,
  • Πτώση των τριχών του ποδιού,
  • Πόνος στις γάμπες.

Διάγνωση του Διαβητικού Ποδιού

Κάθε ασθενής θα πρέπει να είναι σε θέση ν’ αναγνωρίσει τα συμπτώματα που αναφέραμε παραπάνω. Έτσι, θα πρέπει ν’ απευθυνθεί στο γιατρό του μόλις παρατηρήσει την εμφάνισή τους. Η διάγνωση του διαβητικού ποδιού γίνεται με κλινική εξέταση των κάτω άκρων, σε συνδυασμό με τον έλεγχο των επιπέδων του σακχάρου του ασθενούς. Επιπλέον, σε πολλές περιπτώσεις, μπορεί να χρειαστεί να γίνουν εξετάσεις όπως Doppler υπερηχογράφημα για την αξιολόγηση της κυκλοφορίας του αίματος στα κάτω άκρα.

Τρόπος Αντιμετώπισης

Η αντιμετώπιση του διαβητικού ποδιού στοχεύει στον περιορισμό των πιθανοτήτων της εμφάνισης των επικίνδυνων επιπτώσεων της ασθένειας που οδηγούν σε ακρωτηριασμό. Έτσι, η ρύθμιση των επιπέδων του σακχάρου του ασθενούς έχει κεντρικό ρόλο τόσο στην πρόληψη όσο και στη διαχείριση της ασθένειας. Επιπλέον, οι ασθενείς έχουν τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουν τις αρτηριακές βλάβες που έχουν προκληθεί χειρουργικά. Ενδεικτικά, κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει με μια επέμβαση bypass ή με την αξιοποίηση της σύγχρονης ενδοαγγειακής τεχνολογίας.

Παράλληλα, η χρήση κατάλληλων υποδημάτων και ορθωτικών πελμάτων μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της πίεσης στα πόδια και στην αποφυγή τραυματισμών. Οι ασθενείς θα πρέπει να φροντίζουν τα πόδια τους καθημερινά, επιθεωρώντας τα για τυχόν πληγές ή αλλαγές, και να διατηρούν την επιδερμίδα καθαρή και ενυδατωμένη.

Ο Ρόλος του Ποδολόγου στη Διαχείριση της Πάθησης

Παρ’ όλα αυτά, ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης του διαβητικού ποδιού είναι η αποτελεσματική πρόληψη. Σ’ αυτό το κομμάτι, ο ρόλος του ποδολόγου είναι καθοριστικός αφού μπορεί να φροντίσει τους μικροτραυματισμούς που συνήθως συνδέονται μ’ αυτή την ασθένεια. Επιπλέον, είναι σε θέση ν’ αξιολογήσει την κατάσταση των άκρων του ασθενούς ώστε να τον παραπέμψει στον κατάλληλο θεράποντα γιατρό, στην περίπτωση που παρατηρήσει ανησυχητικά συμπτώματα. Αυτή η έγκαιρη αναγνώριση των συμπτωμάτων περιορίζει τις ανεπιθύμητες επιπτώσεις.

Στο Ποδολογικό Κέντρο Βύρωνα – Βασιλική Μ. Σαλίαϊ φροντίζουμε τους τύλους, τους κάλους, το σωστό κόψιμο των νυχιών καθώς και τα αρχικά στάδια των ελκών που μπορεί να έχει εμφανιστεί στον άκρο πόδα. Επιπλέον, μέσω της εξέτασής μας ελέγχουμε για την επαρκή αιμάτωση του ποδιού, καθώς και για τα πρώτα σημάδια της περιφερικής διαβητικής νευροπάθειας. Οι ασθενείς μας λαμβάνουν εξατομικευμένες συμβουλές και θεραπείες για να διατηρούν τα πόδια τους υγιή και να αποφεύγουν τις επιπλοκές.

Με τη σωστή πρόληψη και φροντίδα, το διαβητικό πόδι μπορεί να διαχειριστεί αποτελεσματικά, προστατεύοντας την υγεία και την ποιότητα ζωής των ασθενών.

Βασιλική Σαλίαϊ

Η ποδολόγος Βασιλική Σαλίαϊ είναι κάτοχος πτυχίου 4 ετούς φοίτησης της «Ακαδημίας Ποδολόγων Ελλάδος» καθώς και μέλος του «Σωματείου Ποδολόγων Ελλάδος» .

Ονυχομυκητίαση: Μια Συνήθης Λοίμωξη των Νυχιών

Η ονυχομυκητίαση αποτελεί μια συνήθη παθολογία που επηρεάζει την υγεία των νυχιών, αναδεικνύεται ως μια χρόνια και εξελισσόμενη λοίμωξη των νυχιών, που αποτελεί μια από τις πιο κοινές παθήσεις στον γενικό πληθυσμό.

Διαβάστε Περισσότερα
Βασιλική Σαλίαϊ